Help
A participatory process is a sequence of participatory activities (e.g. first filling out a survey, then making proposals, discussing them in face-to-face or virtual meetings, and finally prioritizing them) with the aim of defining and making a decision on a specific topic.
Examples of participatory processes are: a process of electing committee members (where candidatures are first presented, then debated and finally a candidacy is chosen), participatory budgets (where proposals are made, valued economically and voted on with the money available), a strategic planning process, the collaborative drafting of a regulation or norm, the design of an urban space or the production of a public policy plan.
Process phases
-
1 Current phase Introduction 02/10/2023 - 26/11/2023
Consulta pública sobre l'Ordenança de la Zona de Baixes Emissions
Informació i consulta sobre la nova Ordenança de la Zona de Baixes Emissions i la Zona d'Estacionament regulat
About this process
CONSULTA PRÈVIA PER A L’ORDENANÇA DE ZONA DE BAIXES EMISSIONS
L'Ajuntament de Viladecans, seguint les directrius i normatives europees, estatals i autonòmiques, ha definit una zona del municipi considerada com a Zona de Baixes Emissions (ZBE). Durant l’any 2024 és necessari aprovar l’ordenança municipal que reguli els usos i limitacions d'aquesta ZBE Viladecans.
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
Els objectius d’aquesta ZBE són els de contribuir a la millora de la qualitat de l’aire, de la qualitat acústica i mitigar el canvi climàtic, resultant en una millora de la salut de la ciutadania i la qualitat de vida urbana, impulsant una mobilitat més sostenible i inclusiva amb un menor impacte en la qualitat del medi ambient sonor, fomentant la mobilitat activa i la recuperació de l’espai públic i promovent la millora de la seguretat viària i la pacificació del trànsit.
Està demostrat, segons nombrosos estudis epidemiològics, l’impacte en la salut dels contaminants atmosfèrics, especialment en zones urbanes, on es concentren les emissions de contaminants i una elevada densitat de població. Per aquest fet, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha definit la contaminació de l’aire com a un important risc mediambiental per a la salut i afirma que una disminució dels nivells de contaminació pot comportar una reducció de mortalitat respecte malalties cerebrovasculars, càncers de pulmó i pneumopaties cròniques. Per altra banda, l’Organització de les Nacions Unides (ONU) considera que la contaminació atmosfèrica representa un dels majors reptes per a la salut mundial i, per tant, cal actuar amb urgència per aturar-la.
Per altra banda, cal considerar que la implantació de la ZBE pot fomentar l'ús de mitjans de transport sostenibles com ara el transport públic, la bicicleta i caminar. Això pot reduir la congestió del trànsit i millorar la fluïdesa dels vehicles, ja que hi haurà menys cotxes a les vies. A més, pot incentivar l'adopció de vehicles elèctrics o d'altres tecnologies netes que compleixin amb els requisits de la ZBE, impulsant la transició cap a una mobilitat més sostenible.
També s’ha de tenir en compte que la implantació de la ZBE pot tenir un impacte positiu en la salut i el benestar de la població local, especialment aquells grups més vulnerables com nens, persones grans i aquells amb problemes de salut preexistents. La millora de la qualitat de l'aire pot reduir les malalties relacionades amb la contaminació, com les respiratòries o cardiovasculars, millorant la qualitat de vida de la població.
Finalment, tot i que inicialment pot suposar un repte per als conductors que hagin d'adaptar-se als nous requeriments de la ZBE, a llarg termini pot generar beneficis econòmics. La reducció de la contaminació pot disminuir les despeses en salut pública i augmentar la productivitat laboral, ja que les persones estaran més saludables i amb menys baixes per malaltia. A més, el foment de vehicles nets i la inversió en infraestructures sostenibles poden crear o fomentar nous negocis i oportunitats d'ocupació en el sector de les energies renovables i tecnologies verdes.
En resum, la implantació de la ZBE en una ciutat mitjana pot tenir avantatges múltiples, contribuint a la sostenibilitat ambiental, millorant la qualitat de vida de la població, fomentant una mobilitat més sostenible i generant oportunitats econòmiques a llarg termini.
b) La necessitat i l’oportunitat de la seva implantació.
A conseqüència de l’aprovació de la Llei estatal 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, en què s’indica que les ciutats de més de 50.000 habitants estan obligades a implantar una Zona de Baixes Emissions (ZBE), l’Ajuntament de Viladecans defineix aquesta zona per complir amb aquesta llei, així com amb la resta de normatives europees per a la millora de la qualitat ambiental. En aquest mateix sentit, a finals de l’any 2022 va ser aprovat el Reial Decret estatal 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulaven les Zones de Baixes Emissions, i en què es definien els continguts que havia d’abordar un projecte de ZBE, entre d’altres qüestions.
Per altra banda, s’aprofita l’impuls econòmic generat amb l’atorgament de la subvenció de Ayudas a municipios para la implantación de zonas de bajas emisiones y la transformación digital y sostenible del transporte urbano, en el marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia tant de la convocatòria del 2021 com de la del 2022.
Les necessitats i les oportunitats de la implantació d’aquesta ZBE són les següents:
Millora de la qualitat de vida i la salut
Aprovar una ordenança per a la ZBE és una necessitat crítica per millorar la salut i la qualitat de vida de la població. Reduir les emissions contaminants mitjançant la restricció d'accés a vehicles contaminants contribuirà a disminuir malalties relacionades amb la contaminació de l'aire, millorant la salut dels habitants de la ciutat.
Promoció de la mobilitat sostenible
Establir una ZBE incentivarà l'ús de mitjans de transport sostenibles com el transport públic, la bicicleta o caminar. Això pot ajudar a reduir la congestió del trànsit i promoure una mobilitat més sostenible i eficient, en línia amb les metes de reducció d'emissions i la transició cap a una economia baixa en carboni.
Compliment de regulacions i metes ambientals
Aprovar una ordenança de ZBE pot ser necessari per complir amb les regulacions i metes ambientals establertes a nivell local, nacional o internacional per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle i millorar la qualitat de l'aire. Aquesta acció pot evitar sancions o restriccions imposades per no complir amb aquestes regulacions.
Impuls a la transició energètica
L'ordenança que estableix la ZBE pot servir com a eina per fomentar la transició cap a vehicles més nets, com els elèctrics o híbrids, i la implementació d'infraestructures de recàrrega. Això crea una oportunitat per impulsar la indústria local i generar nous llocs de treball en aquest sector emergent.
Oportunitats econòmiques i desenvolupament local
Establir una ZBE pot generar oportunitats econòmiques per al desenvolupament de tecnologies i serveis relacionats amb la mobilitat sostenible. Aquesta pot ser una oportunitat per al sector empresarial per adaptar-se a aquest canvi i desenvolupar nous productes i serveis que compleixin amb les restriccions de la ZBE.
Foment de la consciència ambiental
Aprovar una ordenança que implementi la ZBE envia un missatge fort sobre la consciència ambiental i la importància de reduir les emissions i protegir el medi ambient. Això pot educar i conscienciar la població sobre l'impacte positiu de les decisions individuals i col·lectives en la sostenibilitat ambiental.
En conclusió, l'aprovació d'una ordenança que estableixi la Zona de Baixes Emissions (ZBE) és una necessitat evident i ofereix diverses oportunitats per millorar la salut, la mobilitat, l'economia i l'entorn de la ciutat mitjana. Aquesta acció pot contribuir significativament a la sostenibilitat i el benestar de la comunitat.
c) Els objectius de la norma
Per donar compliment als imperatius legals i terminis establerts, és necessari disposar, a data 27 de juny del 2024, de la regulació local adient en forma d’ordenança, que estableixi els criteris de circulació per la Zona de Baixes Emissions (ZBE) inclosa dins el terme municipal de Viladecans, amb l’objectiu de reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, atès que aquest factor és el que més contribueix als nivells de contaminació d’efecte local de la ciutat; regulant les limitacions en la circulació dels vehicles més contaminants i establint els drets i deures de les persones envers la protecció de l’atmosfera, entre d’altres, i té com a finalitat la preservació, protecció, restauració i millora de la qualitat del medi ambient, així com tots els punts descrits anteriorment.
d) Les possibles solucions alternatives normatives i no normatives
Atès que l’Ajuntament de Viladecans és un municipi de més de 50.000 habitants, està obligat per imperatiu legal a implantar la Zona de Baixes Emissions i, per tant, si bé es poden buscar altres mesures, aquestes no serien alternatives a la creació d’aquesta ZBE, sinó complementàries.
En aquest sentit, tant l’Ajuntament de Viladecans com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) contemplen mesures complementàries com el foment de mitjans de transport més sostenible, com el transport públic o el servei de bicicleta compartida, millorant els serveis progressivament i transformant els vials per donar prioritat a aquests mètodes de transport.
Adjunt es pot trobar l’Estudi de l’AMB sobre la implementació d’aquesta Zona de Baixes Emissions al municipi.
Obrim aquesta consulta pública per rebre propostes i opinions de la ciutadania que seran considerades a l'hora de redactar l'ordenança reguladora.
Si vols fer-nos arribar els teus dubtes i/o comentaris, escriu-nos a la següent adreça de correu electrònic:
ZBE@viqual.cat
I per a més informació mitjançant aquests enllaços: Zona de Baixes Emissions i l'ampliació de la Zona d'Estacionament Regulat.
Share